THY Genel Müdürü Bilal Ekşi, geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada kara listede 440 kişi bulunduğunu açıkladı. Kara listeye girenler arasında ünlü isimler de bulunurken, dünya çapında her yıl binlerce kişi kara listeye girdiği için uçuşlardan menediliyor. Ancak uçaklarda kara listeye girenlerin tekrar çıkıp çıkamayacağı, kara listenin ne kadar sürdüğü de pek çok kişi tarafından merak ediliyor.

Kara Liste G-1

UÇAKLARDA KARA LİSTEYE GİREN TEKRAR ÇIKABİLİR Mİ?

Konya Ticaret Odası (KTO) Karatay Üniversitesi’nden Öğr. Gör. Ayça Mezde yaptığı yazılı açıklamada “Uçaklarda kara listeye giren tekrar çıkabilir mi?” sorusuna yanıt verdi Mezde açıklamasında “Evet, kara listeye giren bir yolcunun tekrar kara listeden çıkması mümkündür, ancak bu durum havayolu şirketinin politikalarına ve olayın ciddiyetine bağlı olarak değişir” ifadelerini kullandı.

 “Havayolu şirketleri genellikle yolcuyu kara listeye aldıktan sonra bu kararı gözden geçirebilir, ancak yolcunun kara listeden çıkarılması belirli şartların yerine getirilmesine bağlı olabilir.” diyen Mezde, kara listeden çıkma sürecinin adımlarını ise şu şekilde aktardı:

1. İtiraz ve Başvuru: Kara listeye alınan bir yolcu, genellikle havayolu şirketine itiraz dilekçesi veya başvuru yapabilir. Bu süreçte, yolcunun yaşanan olayı kabul etmesi ve tekrarının yaşanmayacağına dair taahhütte bulunması gerekebilir.

2. Davranış ve Eğitici Programlar: Bazı havayolu şirketleri, kara listeye giren yolcuların eğitici programlara veya rehabilitasyon süreçlerine katılmalarını talep edebilir. Bu programlar, yolcunun olumsuz davranışlarını düzeltmeyi amaçlar.

3. İyi Niyet Göstergeleri: Yolcunun özür dilemesi, zararı telafi etmesi veya tekrar aynı davranışı yapmayacağına dair açık bir taahhüt vermesi, kara listeden çıkma şansını artırabilir.

Değerlendirme Faktörleri:

Olayın Ciddiyeti: Uçuş güvenliğini tehlikeye atan çok ciddi olaylar (örneğin fiziksel şiddet, uçak güvenliğini riske atan hareketler) genellikle kalıcı bir kara listeye neden olabilir. Ancak daha hafif ihlallerde yolcuya bir şans daha verilebilir.

Yolcunun Geçmişi: Eğer yolcu daha önce benzer davranışlarda bulunmadıysa ve bu bir ilk olaysa, havayolu şirketi daha ılımlı bir yaklaşım gösterebilir.

Her havayolu şirketinin kara liste politikası farklıdır, bu yüzden kara listeden çıkma süreci, ilgili havayolu şirketinin politikalarına ve kurallarına bağlı olarak değişir.

Kara Liste F-1

KARA LİSTENİN BİR SÜRESİ VAR MI?

Havayolu şirketlerinin kara liste politikaları genellikle duruma göre değişir ve çoğu zaman standart bir süre bulunmaz. Ancak bazı havayolu şirketleri, kara listede kalma süresini ihlalin ciddiyetine göre belirleyebilir ve belirli bir süre sonunda durumu yeniden değerlendirme politikası uygulayabilir. İşte genel olarak kara liste süreleriyle ilgili detaylar:

1. Süresiz Kara Liste:

Ciddi ihlallerde, özellikle uçuş güvenliğini tehlikeye atan veya fiziksel şiddet içeren olaylarda, kara liste süresiz olabilir. Bu tür ihlallerde, yolcunun tekrar uçmasına genellikle izin verilmez ve yasak kalıcı hale gelir.

2. Belirli Süreli Yasaklar:

Daha hafif ihlallerde (örneğin, kabin ekibine itaatsizlik, kurallara uymamak gibi) havayolu şirketleri yolcuya belli bir süre yasak koyabilir. Bu süre genellikle 6 ay ile 2 yıl arasında değişebilir. Bu süre sonunda yolcu yeniden değerlendirilir ve kara listeden çıkarılma ihtimali doğar.

3. Yeniden Değerlendirme Politikaları:

Bazı havayolu şirketleri kara listeye alınan yolcuların durumunu belirli aralıklarla (örneğin her yıl) gözden geçirebilir. Eğer yolcu bu süreçte özür dilemiş, hatasını kabul etmiş ya da havayoluna güvence vermişse, kara liste kararı yeniden değerlendirilebilir.

4. Şartlı Kara Listeden Çıkma:

Havayolu şirketleri, kara listeden çıkma için bazı şartlar koyabilir. Örneğin, yolcunun belirli bir süre boyunca başka bir havayolunda sorunsuz uçuşlar gerçekleştirdiğini göstermesi veya davranışlarına yönelik iyileştirici bir programı tamamlaması istenebilir.

5. Havayolu Politikalarına Bağlı Farklılıklar:

Kara listeden çıkma süresi ve durumu, tamamen havayolu şirketinin politikalarına bağlıdır. Bazı şirketler sıfır tolerans politikası uygularken, bazıları daha esnek olabilir ve yolculara ikinci bir şans tanıyabilir.

Kara listede kalma süresi ve bu sürenin sonunda yapılacak değerlendirme, ihlalin ciddiyetine ve havayolu şirketinin politikalarına göre değişiklik gösterir. Yolcular, kara listeden çıkmak için genellikle havayolu şirketine başvuruda bulunarak durumu değerlendirebilirler.